#1 Atrakcyjne ogłoszenie

Mów do kandydata jego językiem, nie powtarzaj utartych sloganów i wyróżnij te fragmenty, które będą potencjalnie najbardziej atrakcyjne dla niego. 

W dobie napływających zewsząd informacji poświęcamy 2 sekundy na przeskanowanie treści, na które trafiamy, aby ocenić czy są dla nas interesujące i warto przeczytać je w szczególe. Przyciągnij zatem nowoczesną formą, ciekawą grafiką i dopasowanym komunikatem!

#2 Krótki proces rekrutacyjny

Rynek pracownika spowodował, że na podstawowe stanowiska trudno znaleźć kandydatów, kiedy wydłuża nam się proces rekrutacji, ponieważ… znajdują oni pracę w innej firmie. Wielu ekspertów mówi o tym, że pandemia zmieni oblicze rynku pracy i zapewne tak się stanie. Nie wydaje mi się jednak, żeby zmiany były tak drastyczne i uważam, że nadal wielu pracodawców będzie walczyło o tego samego kandydata.

Warto zatem zrobić analizę swoich procesów i usunąć wszystkie zbędne etapy. Zrobimy krok w kierunku kandydata, ale także przyspieszymy procesy rekrutacyjne w firmie.

#3 Przyjazny kontakt

Od pierwszego telefonu czy wiadomości warto zachować przyjazną narrację. Po pierwsze budujemy tym markę pracodawcy i zachęcamy do pracy w naszej organizacji. Jednak przede wszystkim, i tutaj po drugie, wpływamy na dobre samopoczucie kandydata, obniżamy poziom stresu związany z sytuacją rekrutacyjną, zwiększamy jego gotowość do współpracy z nami i pozostawiamy w jego pamięci pozytywny ślad.

Dzięki tym aspektom, my również odnosimy wiele korzyści. W swobodnej atmosferze więcej jesteśmy w stanie dowiedzieć się o kandydacie i od kandydata oraz w przypadku nawet odmownej decyzji o zatrudnieniu, możemy liczyć na polecanie naszej firmy wśród znajomych.

#4 Szybki feedback

Nikt nie lubi czekać, szczególnie jeśli chodzi o decyzje mające duży wpływ na czyjeś życie, a decyzja o dostaniu pracy (lub nie) z pewnością taki wpływ ma.

Zweryfikuj jak szybko realnie jesteś w stanie dać odpowiedzieć kandydatowi, a następnie pilnuj tego terminu. Nie czekaj do ostaniej chwili, jeśli znasz już decyzję, poinformuj kandydata najszybciej, jak to możliwe.

Może jest on w kilku procesach i właśnie dostał pozytywną informację z innej firmy, ale bardzo zależy mu na pracy w Twojej organizacji? Jeśli będzie znał odpowiedź z Twojej strony „w miarę” szybko, być może nie odmówi i nie straci szansy pracy gdzie indziej lub nie podejmie pracy w innym miejscu, jeśli będzie mógł się realizować się tutaj.

#5 Powracanie do kandydatów z przeszłości

Powtarzam to jak mantrę, ale nie pal mostów ze swoimi kandydatami. Dzisiaj być może nie pasują do Twojej organizacji, ale musisz pamiętać, że dalej pozostają na rynku pracy – rozwijają się. Może za rok czy dwa lata dany kandydat będzie wręcz pożądany w Twojej firmie. Buduj pozytywne relacje i pozostawaj w kontakcie (oczywiście zbierając zgody na pozostawienie danych).

Z drugiej strony często poszukujemy jednej osoby na dane stanowisko, a w procesie rekrutacyjnym decydujemy między dwiema bardzo fajnymi. Dobrze, kiedy przy kolejnej rekrutacji sprawdzimy najpierw czy drugi, odrzucony kandydat dalej chciałby z nami współpracować. Skoro jest już sprawdzony, my zamykamy proces bez kosztów i nakładów czasowych, a do kandydata wracamy z ofertą, która może być dla niego idealną okazją.