Jeszcze kilka lat temu rekruterka to była osoba, która po prostu znajdowała kandydata wklepując treść ogłoszenia na portalu, przeglądając napływające CV, rozmawiając i oferując komuś pracę. Dziś ta rola bardzo ewaluowała i wygląda zupełnie inaczej.

Niedawno odebrałam telefon o znajomej osoby, która po 6 latach zastanawia się nad powrotem na rynek pracy. Podpytywała mnie jak to dzisiaj wygląda w pracy w rekrutacji, co się zmieniło, jak się dzisiaj poszukuje kandydatów do pracy. Była ciekawa ile po tych 6 latach musiałaby nadrobić, aby skutecznie wykonywać swoją pracę. Kiedy opowiedziałam jej jak dzisiaj rekrutuję była przerażona. Nie mogła uwierzyć w moje słowa.

Kompetencje rekruterki

A to za sprawą rozwoju technologii i coraz to nowszych pomysłów i sposób na przyciągnięcie i poszukiwanie kandydatów. Dzisiaj to już nie jest tylko przebieranie w CV, dzisiaj w zakres rekrutacji wchodzi grafika, reklama, social media, elementy programowania, sprzedaż, technologie, a ponad to psychologiczne aspekty związane z czytaniem między wierszami, wyciąganiem z tego wniosków i generalnie prowadzenia rozmowy w skuteczny sposób. Za tym idą jeszcze kwestie badania potrzeb, doradztwa i przewidywania efektów.

Myślę, że można by dopisać tutaj jeszcze szereg innych umiejętność, które posiada osoba zajmująca się dzisiaj rekrutacją, ale rozprawmy się z tymi najważniejszymi 🙂

GRAFIKA i REKLAMA = MARKETING

Od czego zaczynamy poszukiwanie kandydatów? Od wyboru kanałów i źródeł, z których będziemy mogli ich pozyskać. Kiedyś wstawiało się ogłoszenie na jeden czy dwa portale o pracę i było z czego wybierać. Kandydaci sami zgłaszali się do pracy. Dzisiaj to my musimy ich szukać i tutaj pojawiają się takie kompetencje jak znajomość social mediów i innych miejsc, gdzie mogą pojawiać się nasi potencjalni kandydaci. Musimy „wymyślać”, gdzie ich szukać oraz jak. Musimy też wiedzieć jakie treści najchętniej czytają, oglądają czy sami publikują, aby skutecznie zaprojektować kolejne kroki rekrutacji.

W naszej pracy jesteśmy też odpowiedzialne za przygotowanie atrakcyjnego ogłoszenia, które będzie sexy dla naszego kandydata. Nie jest to nic innego jak odpowiedni copywriting, który dobrze przemyślany pokaże nasze mocne strony, zachęci kandydata do aplikowania i przyciągnie do nas te perełki, których szukamy.

W ślad za tym idzie także przygotowanie atrakcyjnej grafiki, która z jednej strony będzie nowoczesna i przyciągająca uwagę, aby wyróżniła się wśród tysięcy postów na wallu, z drugiej strony, będzie profesjonalna i dopasowana do naszej identyfikacji wizualnej firmy.

PROGRAMOWANIE

Poza opublikowanymi w rożnych źródłach ogłoszeniami czy kampaniami, nie poprzestajemy w działaniach i wykorzystujemy również inne metody na poszukiwanie kandydatów, tak zwanych kandydatów pasywnych. Chcemy dotrzeć do tych najlepszych, czasem do tych, którzy wcale nie szukają pracy. I tutaj z pomocą przychodzi nam wiedza z zakresu programowania. Odpowiednie operatory, którymi możemy wyszukać dokładne profile poszczególnych osób, to nic innego jak zaczerpnięte z IT sposoby na zaawansowane wyszukiwanie.

SPRZEDAŻ

Wszystkie powyższe działania sprowadzają się też do promowania marki pracodawcy i sprzedawania jego idei, wartości i misji w taki sposób, aby potencjalni pracownicy wręcz nie mogli się doczekać telefonu od rekrutera z propozycją spotkania. Takiej sztuki dorobili się tylko wytrwani handlowcy 🙂 Z tych umiejętności skorzystamy również na etapie składania oferty o pracę, czy chociażby budowania relacji z kandydatami, którym na dany moment nie możemy zaproponować stanowiska w naszej firmie.

TECHNOLOGIE

NIe ma się też co oszukiwać, że im więcej rozwiązań, aplikacji czy systemów znasz, tym lepiej. Procesy rekrutacyjne można automatyzować, ale trzeba wiedzieć jak. Trzeba mieć chęć zaprzyjaźnienia się z systemem, poklikania w nim różnych rzeczy i zaprojektowania rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby a nie zawsze ujęte są wprost jako gotowa funkcja. Warto też sypać z rękawa dodatkowymi rozwiązaniami: potrzebuję grafiki? Canva. Potrzebuję ankiety? Formularze Goole lub Forma z Offica. Potrzebuję animowane video? Toonly. Trzeba przygotować duży projekt rekrutacyjny? Trello. Na każdą potrzebę można znaleźć rozwiązanie w świecie technologii i w dużej mierze w technologii online.

PARTNER BIZNESOWY

Wokół kandydata nie kręci się też cały rekrutacyjny świat. Wewnątrz organizacji pełnimy też bardzo ważne role psychologa, doradcy i mentora w jednym. Pomagamy analizować kogo potrzebuje nasz menadżer, doradzamy na czym się skupić, jak zbadać kompetencje, a w konsekwencji kogo wybrać, aby nowy pracownik realizował swoje zadania zgodnie z oczekiwaniami. Uczymy też jak skutecznie prowadzić proces i wybierać kandydatów, jak przyciągać i jak dbać o te dobre doświadczenia, które budujemy jako pracodawca.

Podsumowanie

Praca w obszarze rekrutacji to dzisiaj ciężka harówka na wielu frontach. Rekruterka zdecydowanie nie może nudzić się w swojej pracy i z pewnością nie znajdzie tutaj permanentnej monotonii. To praca w wielu wymiarach, ale jakże rozwojowa.


A jak wygląda Twoja praca Rekruterki? Jakie jeszcze umiejętności dodałabyś do powyższej listy? Napisz w komentarzu 🙂